Site Overlay

LA MEITAT DEL S.XX

En aquest segle la principal forma d’energia era el petroli i  totes les empreses en daribats a l’agricultura estaven molt relacionades en tot el món dels animals. 

Aquesta època es pot dividir en dos grans etapes, la d’abans de la construcció de l’eix i el després.

L’etapa de abans de l’eix és, característica en que les carreteres no estaven ben creades si no, que principalment el que hi havia eren camins. Aquests camins, que n’hi havia bastants, unien les masies, els camps i les poques carreteres que podien haver. Principalment aquestes carreteres eren les que venien del nord i creuaven Gurb per arribar a Vic. Algunes s’enlleçaven amb els camins. 

Eren les següents: la (C-153) de Roda, la (L-522) de Manlleu, la (N-152) de Sant hipòlit i Ripoll, la (BV-4601) de Sant Bartomeu del Grau. A part de les carreteres també es podia observar la  via ferroviària que anava des de puigcerdà i les terres de la Cerdanya i el Ripollès fins a Barcelona passant per Vic.

La cració de l’eix va provocar un gran canvi en Gurb. Va ser una nova etapa en el transport i les carreteres que van ser creades en els anys 90. En aquesta època Gurb tenia 25 carrers, avingudes i passatges, unes quantes d’aquestes estaven urbanitzacions. També hi havia 424 habitatges i alguns d’aquests eren masies. 

Per una banda, la creació de l’eix va a portar moltes coses a favor com ara, accessos a llocs com a Manlleu o  a Sant Bartomeu per la gent de fora de Gurb. També va aportar una més bona comunicació entre veïns i per últim, va ser la principal carretera per el comerç i la producció de Osona i principalment per Gurb. Per l’altre banda, va aportar moltes coses negatives, una d’elles va ser la seva ocupació en el municipi. Va aportar una recuperació negativa, despesa i destrucció per a l’ecosistema, les terres de conreu i dificultat per accedir en algunes d’aquestes. 

Una de les altres coses a part que va aportar l’eix en el municipi que no sigués per a la comunicació va ser millores en l’urbanització i moltes revisions per controlar el creixement del nucli urbà.

En aquesta època podem destacar tres fàbriques importants: 

  • Casa Tarradellas: fa 25 anys al 2000 aquesta fàbrica va començar a fer embotits(can piteru manda). I a l’any 1997 es va introduir al món de les pizzes fresques.
  • Chocovic: es va crear el 1872 i el 1977 va canviar el nom. Aquesta fàbrica fa xocolata.
  • Diemen: va ser creada l’any 1962 per fabricar elements electònics.

Després també podem destacar que hi havien 6 zones industrials. El primer sector era Sant Roc amb 25.525 m2, després hi havia els polígons de Mas Galí, l’antic (91.875 m2) i el nou (256.194m2). Un altre, era el sector carretera de Sant Hipòlit amb 91.617 m2. També hi havia el Sector Osoba Parc amb 34.550 m2. Per últim, els sector carrer de Sant Jordi amb 30.000 m2. 

Canadell, Gerard et altres. Gurb. Un poble arrelat a la terra. Barcelona: ROL-PRESS, S.L., 2002. 

La primera nau industriala Gurb va ser llicenciada a l’octubre de 1967. 

 En aquest Seglle el tipus d’indústria que hi havia era: 

Tèxtil, de tints, caldereria grossa, taller, producció i distribució elèctrica, alimentació (procedent dels animals), pinsos compostos, bigues i ciments, etc. Aquests tipus d’indústries eren els que treballaven les empreses més triunfadores i les pioneres a la zona de Gurb.

En percentatge queda una cosa així:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *